Bildspel

...

söndag 6 mars 2016

Wheelie-vurpa och 40/20

Ännu en vecka till ända och återigen kan jag blicka tillbaka på en bra träningsvecka. Nästan 9 timmar fördelat på 6 pass på 5 dagar. Den här veckan har jag börjat med införa lite fler pass med kortare intervaller. I onsdags körde jag så kallade kort-korta, dvs 30 sek över och 30 under tröskeln i 2 x 15 minuter. Skillnaden mellan dessa och mina 8or där jag köra över/under är att nu kör jag 15% över tröskeln och sedan 15% under i vilan.

Idag blev det en variant på kort-korta, nämligen 40/20. Mattias Reck har berättat att de i Giant Alpecin framför allt kör två varianter av 40/20. Den jag körde är enligt den kortare av de två varianterna. Då kör man 4 x 6 minuter med 5 minuters återhämtning emellan. I själva intervallen ligger man på 25% över tröskeln i 40 sekunder och sedan slår man av i 20 sekunder. För min del handlar de om 400w under arbetet, vilket jag lyckades ganska bra med att hålla hela passet igenom.

Sändningarna från Vasaloppet fick göra mig sällskap i pannrummet idag när jag körde 40/20. Det var dock som vanligt de tre siffrorna före det stora W på cykeldatorn som fick all uppmärksamhet under de 40 sekunderna.
Passet är riktigt skönt. Bra formtoppningspass och ganska lätt att genomföra, även med slitna ben. Det är ganska korta arbeten (bara 6 minuter) och man får ju vila en gång varje minut. 40 sekunder är ganska lång tid på 400w, men helt överkomligt. Nu sitter jag med rejält trötta ben som fick jobba riktigt hårt. Ett tufft och givande pass, men som ändå är ganska lätt att genomföra.

Klockan in köket visade 6:25 när jag åt frukost
i lördags. Så tidigt är jag nästan aldrig uppe
på vardagar, men när det nalkas MTB-cykling
i Genarp är det ganska enkelt att komma ur sängen.
Skönt att kunna börja redan kl 8 så att inte hela dagen går.
Jag var dock osäker igår kväll på ifall jag skulle kunna cykla idag. Hade nämligen riktigt ont i handen efter att ha klantat mig på gårdagens MTB-pass. Åkte ut till Genarp och skulle cykla med några klubbkompisar. Innan vi gav oss ut på stigarna snurrade jag runt lite på parkeringen och "kände" på cykeln. Fick för mig att göra en wheelie, men rumpan var lite för tung så jag slog runt bakåt. Landade på svanskotan och det gjorde ont. Kände av det under hela passet sedan och framför allt mot slutet, men tydligen gick det värre för min vänsterhand. Kände först av det efter någon timme, men det gick bra att fortsätta cykla i 2,5 timmar till. Det var först framåt eftermiddagen som det började göra ont och det blev värre och värre för varje minut som gick. Blev lite orolig där ett tag att handen var allvarligt skadad, men efter några Alvedon så började svullnaden gå ner och så även smärtan. Så idag är jag lite öm, men inget som hindrade mig från att hålla i styret när jag satt på trainern. Skogscykling hade jag dock inte fixat, men ska nog gå bra om några dagar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar