Bildspel

...

söndag 28 februari 2016

Slitna ben

Sitter  nu med slitna ben och smuttar på min tredje kopp kaffe för dagen. Det är söndag och klockan är strax 12 och jag har precis ätit frukost. Anledningen till den sena frukosten är att jag precis avslutat ett trainerpass som jag ville köra på fastande mage. Anledningen till mina slitna ben är inte det nyss avslutande trainerpasset. Nej, det var lugnt som bara den. Istället är det gårdagens distanspass (i allt annat än distanspassfart) som fortfarande känns av. Det var riktigt roligt att cykla i Genarpsskogarna igår. Riktigt fina stigar som torkat upp bra den senaste veckan och vi cyklade på ställen med mycket upp och ner. Riktigt kul, men kanske i lite för högt tempo för att vara ett distanspass. Var rejält trött i benen sista timmen och det känns av fortfarande.

Pga av de slitna benen beslöt jag mig för att köra riktigt lugnt nu på förmiddagen. Min fru åkte iväg till gymmet och jag gav barnen frukost och såg till att de hade något att göra medan jag satt och cyklade pannrummet. Därför kom jag inte igång förrän strax efter kl 10. Letade upp Henrik Öijers inspelning från Finnmarksturen på Youtube och ett intressant P3 dokumentäravsnitt. Dessa är på ca 70min och funkar bra som sällskap under de lugna trainerpassen. Vill egentligen köra de lugna passen utomhus, men funkar inte så bra mtp barnpassning. Då får det bli källaren istället och då är det ju bra om man kan göra de passen lite enklare och roligare genom att lyssna på något intressant samt ha något att vila ögonen på. Idag blev det dokumentären om Palmemordet - en tragisk händelse som också verkar ha skötts på ett tragiskt sätt.

Har nu sedan året start lyckats med mitt mål på minst 5 pass i veckan och därmed sluppit röda markeringar i mitt träningsschema. Har dock börjat känna ett behov av lite mer vila för att åter få en riktigt skön känsla i benen. Får vänta med det någon vecka till, men tanken är att jag ska ha två viloveckor i mars och då ska det vara riktig vila. I mars kommer jag köra lite tuffare intervaller och då behövs också mer vila. Det sista jag vill är att vara övertränad redan innan jag åker till Mallorca den 2 april. Längtar...
Dagens sällskap på återhämtningspasset i källaren. Öijers inspelning av Fnnmarksturen 2015. Ser fram emot att själv cykla där 2016.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar