Bildspel

...

söndag 26 juni 2016

X-Cup Vallåsen

Årets fjärde X-Cup gick av stapeln den 26:e juni. Tävlingen gick på den roliga och utmanande banan på Vallåsen. Upp för en backe och ner igen. Ungefär så kan man beskriva varvet som för min del kördes fyra gånger.





Medan Ulrika körde sitt lopp i start 1 tog jag hand om barnen. För att undvika bråk fick alla stå överst på pallen. Efter det var det dags för barnracet.
En djupt fokuserad Edvin
Signe kämpar på.


































Mitt eget race - Jag kom iväg bra i starten och kunde hålla en position som jag var nöjd med under den inledande grusvägsbacken. Upp på toppen låg jag topp 10, men någonstans på väg bort mot DH-spåren tappade jag kedjan och fick stanna och lyfta på den igen. Tappade tid, men framför allt placeringar på det. Hamnade bakom några cyklister som inte alltid höll den fart jag ville hålla. Blev lite hindrade nerför DH-spåret till målet men kunde sedan gå om på grusvägen och hålla mitt eget tempo uppför stigen och grusvägen till toppen. Fick en liten lucka, men blev tyvärr inhämtad och passerad innan det var dags för DH-spåret igen. Där blev det åter igen mer broms än jag ville så ut på grusvägen efter målet gick jag upp i tät igen och körde på uppför backen. Nu lyckades jag skapa en lucka som höll hela vägen bort till DH-spåret och kunde köra mitt eget tempo nedför, tills jag kom ikapp en cyklist.


Cyklisten som jag kom ikapp höll dock ett mycket högre tempo än mig uppför så jag var ensam igen uppe på toppen på det sista varvet. Nu var det fullt ös nedför och utan någon framför mig kunde jag köra ca 10 sekunder fortare nedför jämfört med tidigare varv. Tog mig ikapp framförvarande cyklist igen strax innan mål, men kunde inte passera. Det blev en 10:e-plats i ett starkt startfält. Nöjd med dagens insats. Kul att kunna köra fort utför, men framför allt nöjd med att kunna köra lika fort varv 4 som varv 2 och 3.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar