Bildspel

...

fredag 22 juli 2016

Höllviken Elit GP

GP-lopp i Höllviken med nästan hela svenska eliten plus några danskar. En bana i Svedala centrum som var platt, men med många kurvor. Jag stod inför starten och väntade på att mitt namn skulle ropas upp så jag kunde kliva in i startfållan, men jag fick vänta länge. Stod i sista led bakom startlinjen när starten gick. Killen framför hade problem med att klicka i pedalerna så jag blev hindrad och kunde inte avancera alls i första eller andra kurvan. Låg i princip sist i tredje kurvan, men lyckades sedan avancera 5-10 placeringar under de två första varven. Pulsen var ny skyhög och låren brände. Fy fan vad fort det gick. Ut ur varje kurva var det en ny spurt som skulle göras för att komma in på hjul igen eller täppa luckor. Redan på tredje varvet, dvs efter 4-5 minuter gick repet av. Det blev för svårt att komma in på hjul efter en av kurvorna och jag fick se klungan segla iväg framför mig. Redan då var ganska många avhängda och jag gjorde sällskap med 2 av dem i ca 20 minuter innan klungan varvade oss.

Det blev alltså ett kort lopp i Svedala. Vet inte om det hade sett annorlunda ut om jag hade fått stå längre fram vid starten. Nu blev gummisnoddseffekten längst bak i klungan för stor under de första varven då det gick tokfort. Hade jag bara överlevt de första 5 varven hade jag nog hängt med klungan ända in i mål. Efter några varv går ju farten ned och när alla lärt sig kurvorna så är också farten jämnare genom kurvorna och det uppstår inte så stora luckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar