Bildspel

...

måndag 23 maj 2016

Kedjebrott

Satans jävla helvetes skit!!! Plus en massa andra fula ord.

Ungefär så kändes det när jag förstod att kedjan gått sönder under första varvet på söndagens X-Cup-tävling vid Bockatorpet utanför Kristianstad. Ett race som jag hade sett fram emot länge. Gillar verkligen banan, den är rolig och den passar mig. Vädret var perfekt, över 20 grader och sol. Torrt som snus i marken och många glada ansikten. Körde riktig bra förra året på den här banan och vill upprepa den bedriften.

Kom iväg ganska dåligt i starten. Det var många i startled 1 och jag hamnade runt 10e - 12e plats när vi gick in på grusvägen. Hade gärna plockat några placeringar, men det var svårt att komma förbi. Sen blev jag lite uppstoppad av cyklister framför och tappade ytterligare placeringar när vi kom in på stigarna. Inte den bästa starten, men kände mig ändå säker på att kunna köra på i mitt eget tempo så småningom och förhoppningsvis plocka placeringar.

Tyvärr hade jag problem med kedjan och växlarna. Växlingarna funkade inte alls som de skulle utan kedjan kuggade över vid varje växling. Försökte få rätt på det under uppvärmningen och skruvade på spännskruven fram och tillbaka och trodde till slut att jag hade fått till det någorlunda. I efterhand visade det sig att en av skruvarna till bakväxelörat hade gängat ur lite så bakväxelörat satt lite löst och då är det svårt att justera växlarna så att de fungerar perfekt. Under loppets första 9 minuter växlades det ganska mycket och för varje gång lät det värre och värre. Till slut orkade inte min relativt nya kedja längre utan gick av. Efter några fula ord var det bara att plocka upp kedjan från marken och sedan stå och se alla cykla förbi.

Riktigt surt att det skulle sluta så här. Jag missade en bra chans till att få göra ett bra lopp. Jag missade chansen att få cyklar på en riktigt kul bana. Jag missade chansen till att få cykla i underbart väder. Och jag missade ett bra träningspass. 15 minuters uppvärmning och 9 minuters race blev totalen för den gångna helgen. Lite mer träning än så borde man ju samla ihop i mitten av maj när vädret är fint. Jaja, får kompensera för detta under veckan som kommer och sedan ladda inför Långa Lugnet på lördag. Då är det revanschlusta och jag ska ge mig en ärlig chans till att göra ett riktigt bra lopp. Materialet ska vara i topp trim, mina förberedelser ska vara bra och jag ska se till att få en bra start. Vill inte ha något att skylla på i efterhand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar