Bildspel

...

lördag 8 april 2017

Pers på Piggen

Idag var det dag 9 på Mallorca och näst sista dagen. Mer än halva gänget har rest hem, men vi är ett tiotal kvar som håller ställningarna. Efter grymma dagar på sadeln så börjar man bli ganska mätt på det här...och få ganska slitna ben. Ett sätt att finna motivation för de sista dagarna är att ta sig an en utmaning. Därför fick det bli ett försök på Piggen igen. Inte optimalt att köra den dag 9, men vi körde den en av de sista dagarna förra året också. Då var det första gången, så det blir att jämföra äpplen med äpplen här.

Efter en lugn resa över Coll de Soller började vi den 14km långa klättringen mot tunneln på toppen. Vi var 6 stycken i början, men ganska snart var vi bara fyra och när Per höjde farten var det bara jag och Andreas kvar i "klungan" bakom Per. Jag matchades mot förra årets tid och låg runt 10 sekunder bakom i början. Då kändes det ganska kasst och benen kändes riktigt slitna. Trodde aldrig att jag skulle kunna hålla tempo hela vägen upp. Vi gnetade på och snart kom man in i ett tempo som kändes ok och jag hade slutat lyssna på benens gnäll.

Kollade halvvägs hur jag låg till mot förra året och såg då att jag var 20 sekunder bakom. Ok, nu gäller det att hålla ihop det tänkte jag och slet på. Visste att jag tappade fart på slutet förra året och hade ändå förhoppningar om att fixa ett nytt PR. Tryckte på hårt i några partier, men hade fortfarande nästan 20 sekunder fram till PR.

Med 2,5km kvar höjde vi farten och kom så småningom ikapp Per som hade legat 50-100m framför. Nu började jag också knapra in på försprånget och när det återstod 1km var jag bara 4-5 sekunder efter. Klämde ur det sista och såg på Garminen att jag nu jag låg lite före förra årets tid, men nästa gång jag tittade så var jag några sekunder bakom. Det blev en sekundstrid och jag och Andreas spurtade upp mot tunnel och när jag nådde segmentets slut visade Garminen att jag hade fixat ett nytt pers. Skönt att kunna persa, även om det satt långt inne.

Sedan rullade vi vidare och det blev go ficka i Selva i brännande solsken.Vi tog sedan "baksidan" på Orient och sedan tillbaka till hotellet. Stoppade Garminen och den visade 41 timmars återhämtningstid. Det kommer jag inte att få för imorgon är det dags att cykla igen. Sista dagen och det blir sjävklart en runda i bergen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar