Bildspel

...

torsdag 17 december 2015

Första spinningpasset den här vintern

Igår kväll körde jag vinterns första spinningpass på Gerdahallen i Lund. Egentligen är jag inte så mycket för spinning, eftersom det är onödig mörkt i hallen, på tok för varmt och tveksamma musikval med alldeles för hög volym. Framför allt gillar jag inte upplägget på passen. De är röriga och där är aldrig någon ordentlig återhämtning mellan intervallerna, som i sig är alldeles för mesiga. "Spara på krafterna" säger instruktören. Varför då??

Det var glest med folk på gårdagens Spinning Endurance,
men riktigt så här tomt var det inte
Jag följer dock inte instruktörens upplägg utan kör mitt eget race. Varför kör jag då spinning? Jo, för att omväxling förnöjer. Det är kul och motiverande att kunna variera sin träning. Samtidigt är det lättare att köra ett 90min pass i spinningsalen än på trainern i källaren. Det blir lätt lite för enformigt att köra trainer så länge. Igår körde jag 7st 8minuters-intervaller och så många hade mitt huvud inte orkat med om jag satt på trainern i källaren. Framför allt inte eftersom det var dagens andra träningspass. Och det kändes. Det var lite segt i benen efter förmiddagens fyror, men det gick. Det var väl tur att jag satt på en spinningcykel utan effektmätare så att jag slapp se hur lågt jag låg, men strunt samma. Både ben och hjärta fick jobba genom varje intervall och oavsett exakta effektnivåer så kändes det som om jag låg runt tröskeln, vilket var målsättningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar