Bildspel

...

onsdag 31 augusti 2016

Polis polis potatisgris

Igår var ingen bra dag i trafiken. Jag cykelpendlade och både på vägen till jobbet och på vägen hem fick jag användning för mina långfingrar. På morgonen var det en bilist på den lilla 70-vägen mellan Bjärrded och Värpinge som tyckte det var helt onödigt att lämna säkerhetsmarginal till mig när han körde om. Tur att jag inte är gubbe än och cyklar med knäna utåt, för då hade jag blivit påkörd.

På vägen hem var det en tant som tutade när den körde om mig på kustvägen precis innan man kommer in i Bjärred. Återigen var jag inte alls i vägen för bilisten, men ändå tyckte tanten att det var lämpligt att tuta. Varför? Visst, jag cyklade inte på GC-banan, vilket i min värld hade varit högst olämpligt eftersom jag höll närmare 40km/h. Eftersom det var en långsam bil framför mig och tanten kom jag ganska snabbt ikapp henne och låg direkt bakom henne ett. Hon gjorde några obefogade inbromsningar. Vet inte om det var för att skrämma mig eller om hon bara var en kass bilförare. Efter ett tag kände hon sig nog lite besvärad av mig och körde om den lite sega bilisten framför. Detta var nu på 40-vägen. Sedan svängde hon vänster in i bostadsområdet och jag följde efter för att på något vis markera att hennes trafikbeteende inte är ok. Nu var hon nog ganska besvärad av att jag följde efter henne. Hoppas att hon kände sig lite illa till mods, för det förtjänade hon. Efter några tvära svängar tappade jag henne ur synhåll och cyklade hemåt istället. Fick lite dåligt samvete för att jag "jagade" henne eftersom hon var tvungen att köra långt över hastighetsbegränsningen för att köra ifrån mig och där var några människor ute på gatorna i bostadsområdet, däribland barn.

Jag själv är ganska lättretad ibland och kan störa mig på saker och folk. Jag förstår dock inte varför folk tar till tutan bara för att man retat upp sig på en cyklist, som dessutom inte är i vägen på något sätt. Tyvärr räcker inte tutan ibland. Jag har varit med om det mesta. Farliga omkörningar, spolarvätska och häftiga inbromsningar. Det sista fick tyvärr 7 cyklister utanför Oskarshamn erfara igår. Det slutade med flera benbrott, tyvärr bara på cyklisterna. Bilisten kommer väl undan med indraget körkort.
http://www.barometern.se/oskarshamn/irriterad-bilist-orsakade-cykelkrock/

De hetsiga klimatet i trafiken bara tilltar. Det kanske inte är så konstigt när även lagens förlängda arm beter sig illa i trafiken. Igår kväll, efter skymning, kör jag och barnen hem från Lund. Vi kör av motorvägen vid Borgeby och på den smala 70-vägen in mot Lödde ser jag plötsligt att en mötande bil är på väg att göra en omkörning. Jag slipper tvärnita, men får bromsa så pass hårt att barnen tyckte det var obehagligt, för att inte frontalkrocka med den omkörande bilen. Den svänger in på sin väghalva precis innan mötet med mig och då får jag se att det är en polisbil. Inga blåljus och mitt i den skymda kurvan. En jävla idiotomkörning - av en polisbil.

Nu är inte alla bilister idioter och det får ligga lite på oss cyklisters ansvar att inte göra fler till lättretade idioter som hyser agg mot cyklister. Vi måste bete oss på ett bra sätt. Cykla snyggt och uppträda på ett sätt som underlättar för våra medtrafikanter. Vi måste tex hålla oss till kanten när vi stannar och vara i vägen så lite som möjligt. Vi ska helt enkelt visa hänsyn. Dessutom tycker jag att det är schysst om man som cyklist kan höja en hand som en tacksamhetsgest när någon tålmodigt väntar med en omkörning, stannar till vid sidan på en smal väg eller lämnar företräde i en rondell eller liknande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar