Bildspel

...

onsdag 9 december 2015

Behovet av träningsschema

Jag har lagt upp ett enkelt träningsschema som i stora drag går ut på att jag tränar 5 dagar i veckan. Det betyder två planerade vilodagar och allt utöver detta markeras med rött i min excelfil där jag gjort schemat. Under slutet av november och i början av december var det mycket röda markeringar. Många av dessa kom till eftersom jag helt enkelt var för trött för att träna när det väl gavs tid, dvs efter barnens läggning. Egentligen är det bara att ta sig i kragen och gå ner i källaren och sätta sig på trainers. När pulsen väl nått 150 så försvinner tröttheten och ersätts så småningom av annan typ av trötthet. Jag gillar dock inte att ta mig i kragen och "tvinga" mig till att träna, jag håller på med cykling för att det är kul och när jag måste tvinga mig att göra saker så försvinner lite av den är kuliga känslan.

Igår kväll var en sådan kväll där tröttheten började närma sig och jag började fundera på att hoppa över kvällen pass och stuva om i träningsschemat. Problemet var bara att jag redan hade stuvat om i den här veckan, då jag var tvungen att hoppa över måndagens pass pga av att jag behövde jobba istället. Detta var också anledningen till att jag var trött igår kväll, eftersom jag satt uppe till kl 12 och jobbade och så gick jag upp kl 05:30 i morse för att göra de sista förberedelserna inför dagens kundmöte. Så, igår när jag började känna mig lite trött och funderingarna på att hoppa över träningen infann sig så tänkte jag istället på de röda markeringarna i excelfilen. Förra veckan innehöll inga röda markeringar och jag ville göra det till två veckor i rad. Så min underbara fru tog hand om barnens läxläsning och läggning så att jag kunde gå ner i källaren innan jag blev allt för trött. Jag behövde alltså inte "tvinga" mig till träning utan det var mitt träningsschema som motiverade mig. Ibland behöver man någon som säger till en att träna, och den där någon kan vara ett enkelt excelark som använder röda markeringar istället för ord.

Det blev en timmes pass med 8 minuters intervaller. Jag körde sk OU-intervaller där OU står för Over/Under, dvs att man växelvis ligger strax över och under sin FTP, för att stressa kroppen till att hantera mjölksyran. Varannan 8 körde jag O/U enligt mönstret 3/1/3/1 minuter och de andra enligt mönstret 8x30/30 sek. Passet avslutade sedan med 15/15 under 5 minuter. Blev ett riktigt skönt pass trots strul med WiFi och utebliven motivationshöjande Youtube-videos. Får ta och införskaffa en ny router...

Här en bild på hur passet såg ut. Jag gillar att studera sådana här kurvor och tycker det är häftigt att se hur pulsen går ner 5 slag under den 15 sek långa vilan mellan de avslutande intervallerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar