Bildspel

...

onsdag 23 december 2015

Det är skönt att svettas

Igår stod det spinning på schemat. Jag har ju med hjälpa av friskvårdsbidraget från jobbet skaffat ett träningskort på Gerdahallen i Lund även den här vintern. Gerdahallen är kanske inte det bästa stället med tanke på att ja måste köra in i Lund och att det ibland kan vara svårt att hitta parkering, men fördelen med Gerda är att de ofta kör 2 eller 3 spinningpass efter varandra på vardagskvällarna. Då kan man vara effektiv och boka in sig på två pass och få 2h givande cykling när man ändå är iväg och ombytt.

Igår var det första av de två passen så kallad Julspinning. Det innebar att det var jultema på musiken under hela passet. Kanske inte min favoritmusik, men ändå bättre än det som spelades under andra passet då det var "normal" spinning-musik.

Före passet visade samma våg 72,0kg
Jag hann med fyra stycken 8-minutare med 3 minuters vila emellan intervallerna per pass. Mellan passen blev det väl ungefär 20 minuters lugn cykling. Totalt sett låg jag runt tröskeln i mer än 30 minuter vilket känns som ett bra pass. Svårt dock att känna av var tröskeln är när man inte har effektmätare på spinningcykeln, men känslan var att jag låg rätt. Jag kör ju växelvis strax under och strax över tröskeln och visst kändes det som om mjölksyran var på väg när jag låg över och att jag återhämtade mig något när jag låg under. Jag varierar mellan olika typer av intervaller under passet och igår provade jag en ny typ av 8-minutare då jag började väldigt mycket över första minuten för att resterande 7 ligga kvar på samma pulsnivå. Borde köra mer av den typen av intervaller, dvs då man gasar på för att få upp pulsen och sedan köra på så länge det håller. Innan jag hade effektmätare var det ju så jag körde intervallerna. Med effektmätare ligger man ju mer på en jämn nivå och det blir ju egentligen bara jobbigt i slutet av intervallen.


Jag har sällan problem med att cykla när det är varmt. Den optimala temperaturen för utecykling för min del är nog 25 grader. Bara det finns möjlighet att fylla på med vätska så har jag inget emot att blir varm och svettas. Jag gillar faktiskt när jag blir riktigt svettig. Det känns renande på något vis. Ungefär som att bada bastu, fast utan den extremt varma luften. Igår svettades jag rejält. Vägde mig innan och efter passet och vågen visade en viktnedgång på 2kg och då hade jag druckit en liter under passet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar