Bildspel

...

onsdag 24 februari 2016

Press-Shit vevlager + Kompiskampen

Deformerad Shimano-plast i förgrunden och ett
hemmagjort press-fitverktyg i bakgrunden
Jag upptäckte för någon vecka sedan att vevarmarna på MTBn glappade lite och när jag skulle ut och cykla i helgen fick jag vända efter några hundra meter och byta till crossen. Det var rejält glapp och det knakade något fruktansvärt. Plockade sedan bort vevpartiet och upptäckte att högra sidan på vevlagret var trögt som bara den. Dags att byta vevlager...igen. :(

Tyvärr gick det inte så bra när jag skulle byta. Av någon anledning hamnade plaströret som sitter mellan de två lagerna snett och plasten vek sig. Märkte det först när jag skulle trycka i vevarmen och att det var något som tog emot. Fick bli att köpa ett nytt och nu ikväll har jag fått dit både vevlager och vevparti. Tänkte cykla en tur med MTBn imorgon. Ska på heldagsmöte på Häckeberga Slott så jag tänkte ta en tur i skogarna däromkring efter mötet.

Igår blev det en omväg till jobbet.
Bland annat fick jag nöjet att cykla på den
här fina grusvägen i närheten av Stångby
Ikväll har jag också hunnit med ett trainerpass och det stod Kompiskampen på schemat. Efter 20 minuter uppvärmning tog jag sikte på 350W. Hade som mål att snitta 340W under de tjugo minuterna och räknade med att jag behövde ligga lite över i början för att ha en buffert att ta av under de sista 10. Nu gick det inte enligt plan. Efter 5 minuter låg snittet på 348, efter 10 var det nere på 345. Nu började jag få riktigt svårt att hålla effekten över 340W, så snittet sjönk minut för minut. Efter 15 minuter hade snittet sjunkit ner till 340W och nu var jag tvungen att snitta 340W de sista 5 minuterna för att nå mitt mål. Det gick dock inte så bra. Jag hade några riktigt tunga minuter där jag med nöd och näppe lyckades hålla mig över 300W, så snittet rasade nu snabbt, men jag bet ihop sista 2 och till slut hamnade snittet på 335W. Det är en watt sämre än förra gången, så en besvikelse. Jag väger drygt ett kilo mindre så w/kg blev högre den här gången.

Tills nästa gång ska jag vara ännu mer utvilad. Trots "vilovecka" förra veckan så kände jag mig lite seg. De där sista % saknades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar