Bildspel

...

måndag 22 februari 2016

Slut på viloveckan

Veckan som gick var vilovecka för mig. Lyckades ändå samla ihop 9,5 timmar i sadeln fördelat på sju pass på sex dagar. Vad är då vila för mig? Jo, att jag tränar på så gott det går, men utan att känna mig sliten. Det viktigaste är kanske inte hur mycket eller lite jag cyklar, utan hur bra återhämtning jag får. Skulle jag köra på för hårt, blir också återhämtningen lidande. Med den här inställningen till vila kan jag ändå köra ganska tuffa intervallpass, men jag gör det inte flera dagar i rad och kanske inte lika många repetitioner som vanligt. 

Dessutom försöker jag vara smart i min planering, oavsett om det är vilovecka eller inte. I onsdags, till exempel, körde jag ett timmeslångt trainerpass med start kl 21:30. Lågkadensintervaller - så man blir trött i benen, men tycker inte att det sliter jättemycket på kroppen i helhet. 9 timmar senare cyklar jag till jobbet, vilket ger en timmes lågintensiv träning före frukost. Det är ren bonusträning, jag hade inte kunnat träna något annat än  just lågintensivt så där på morgonen efter ett sent kvällspass. Det lågintensiva passet hade kunnat ses som bortkastad träningstid om det låg på en annan dag i veckan, men med den här planeringen är det ren bonus. Jag tycker inte att man ska underskatta lågintensiv träning som ett komplement till vanlig träning. Det är bra för benen ur återhämtningssynpunkt, bra för fettförbränningen då jag nästan alltid kör dessa på fastande mage och det är bra för benen. Varje tramptag är träning för benen och dess muskler, kapillärer och nervtrådar oavsett hur många watt som ligger bakom. Och på en timmes cykling till jobbet blir det en sisådär 4-5000 tramptag.

Nu är det dock slut på viloveckan. Det är sportlovsvecka, så för att barnen ska få slippa fritids/dagis hela veckan ska jag vara föräldraledig på onsdag och på fredag och min fru på torsdag och fredag. På torsdag ska jag på ett heldagsmöte på Heckeberga slott så det blir ingen cykelpendling då. Lutar åt att jag tar med mig MTBn och kör ett pass i skogen efter mötet istället. Så, planeringen som jag gjorde för någon månad sedan kanske inte funkar denna vecka. Tror jag får ta det lite som det kommer. Hursomhelst tänkte jag försöka mig på en tjuga för Kompiskampen. Har inte registrerat något för februari än. Är lite spänd på vad jag kan åstadkomma. Borde ju ha förbättrat mig - skulle faktiskt bli besviken om jag inte gjort det. Har ju som mål att nå 5W/kg, men då krävs det nog att jag tappar 1-2kg till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar