Bildspel

...

tisdag 10 januari 2017

Knäont


Har stått upp och jobbat hela förmiddagen idag. Händer inte så ofta eftersom jag hellre sitter än står när jag möjlighet. Anledningen till att jag står upp idag är att jag har ont i knät när jag böjer det. Inte bra när man är cyklist. Att kunna böja knät är ju en ganska viktig sak inom cyklingen. Har nu haft ont i knät till och från i snart två veckor. Det började komma efter det senaste distanspasset några dagar före nyår. Jag fortsatte dock träna dagarna därefter, men tvingade mig sedan till vila några dagar. Tränade igen några dagar senare trots att jag hade fortsatt känningar, men det kändes inte så mycket när jag väl hade blivit varm, men desto mer dagen efter. Ytterligare ett par dagars vila och sen på’t igen eftersom jag började bli lite otålig. Vill ju inte gå miste om träning när jag var ledig från jobbet. Körde bland annat fyror i söndags och då ta man ju i. Kändes bra, det var i alla fall inte knät som begränsade effekten.

Tog även ett trainerpass i morse. Satte väckarklockan på 6:00 och en kvart senare satt jag på sadeln och klämde av ett 55 minuters långt pass innan det var dags för frukost och göra sig i ordning för jobbet. Blir nog fler sådana här morgonpass framöver. Är ju annars svårt att få tid till all träning som man vill hinna med. Hade ganska ont i knät de första 3 minuterna och funderade på att avbryta redan under uppvärmningen. Slutade trampa och klämde lite på knät och vips så var smärtan borta och återkom endast i en mildare variant senare under passet. Dock inget som hämmade min träning.

Nu funderar jag på hur jag ska göra ikväll och resten av veckan. Enligt träningsschemat skulle detta vara den sista och tuffaste veckan i den här träningscykeln, så har ganska många tuffa pass inplanerade. Jag vet dock inte om det är så klokt att fortsätta träna tufft så länge jag har ont i knät. Samtidigt vill jag inte gå miste om träning. Borde kanske vila helt upp emot en hel vecka för att ge knät en chans, men vet ju inte ens om vila hjälper. Lite hoppas jag på att det ska gå över av sig självt även om jag tränar på som normalt.

Har googlat lite på ont i knät osv. Det är inte löparknä eller hopparknä som annars är en vanlig knäskada bland idrottare. Det är heller inte korsbandet som är skadat. Smärtan sitter bakom eller runt knäskålen så det kan vara Patellofemoralt smärtsyndrom (PFSS). Läste lite om det och det stod ”Prognosen är vanligtvis god...” Andades ut, det låter ju bra. Men i nästa mening stod det ”Rehabiliteringstiden kan variera men tar oftast mellan 3 till 6 månader” WTF!! Neeej! Det måste vara något annat. Läser på lite till om knäsmärtor, men hittar inget som riktigt stämmer in på mina symptom.

Samtidigt funderar jag på vad som orsakat smärtan. Meniskskada? Överansträngning? Felbelastning? Försöker hitta orsaker och kommer fram till två saker.
1) Visst har jag tränat lite mer än normalt under julledigheten, men jag borde inte bli överansträngd…om det inte samtidigt beror på felbelastning. Mina distanspass har gjorts på De Rosan med mina gamla landsvägsskor och jag har reagerat över hur lite spel det varit mellan kloss och pedal. Kan den fastlåsta känslan vara anledning till överansträngning pga felbelastning? Inte helt uteslutet.
2) Jag har under julledigheten spenderat många timmar på knä på det hårda golvet i källaren. LEGO-byggande med barnen och ett ibland hopplöst letande efter bitar kan vara anledning till att jag har ont i knät. Aningen långsökt, men man vet aldrig.


Hur som helst tänker jag fortsätta träna och behandla knät med ibuprofen och diklofenak och se vad som händer. Om det inte blir bättre om en vecka så får jag fundera på att längre uppehåll och även ta kontakt med sjukvården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar