Bildspel

...

söndag 17 januari 2016

Kall avslutning på "viloveckan"

Fin utsikt från Tee 17 på Barsebäcks golfbana.
Då var ännu en vecka till ända. En vecka som jag träningsmässigt är nöjd med. Har kunnat träna enligt plan och även hunnit med lite annat. Håller på att renovera ett badrum här hemma och så är det ju tre barn som också behöver lite uppmärksamhet. Idag har jag inte ens öppnat dörren till badrummet utan istället ägnat mig åt barnen, förutom på morgonen då jag var ute och cyklade en runda innan frukost. Det blev två varv på rosa slingan på Järavallen samt cykling fram och tillbaka. Knappt två timmar i behagligt återhämtningstempo, men ändå tillräckligt snabbt för att hålla kroppen varm. Och det behövdes. Termometern stod på -10 och det tog drygt en timme innan jag slutade frysa om fingrarna, men då hade jag börjat frysa ordentligt om fötterna istället. Har enorma problem med mina fötter och fryser oavsett vad jag har på fötterna. Annars var det hur skönt som helst. Det bet lite i ansiktet till en början, men det var så skönt att få cykla ute idag. Solen sken, snön gjorde landskapet vackert och vinden var nästan obefintlig. En skön start på dagen helt enkelt.

Budapestbakelse...mmm....61kr kostade kalaset.
Min korv finns inte med på bild. 
Den låg redan i magen vid fototillfället.
Efter cyklingen bar det av till badhuset med Edvin för att träna på lite simning. Därefter drog vi ner på Center Syd och fikade på ICA Maxis café. Kanske inte världens lyxigaste café men för 61kr fick vi en Pärondricka, en Kaffe, en Budapestbakelse, ett Chokladwienerbröd och två grillade hotdogs med bröd. Blev sedan några besök i klädesbutiker för att köpa tröja och strumpor till Edvin innan vi handlade lite mat på Maxi. Efter hemkomst har jag hunnit med att spela spel med Signe och nu sitter jag här och skriver. Får vara nöjd med dagen även om det åsterstår en del att göra, som att laga mat till exempel. Sen borde jag dammsuga och städa, men det kanske går att skjuta på.


Som rubriken skvallrar om så var detta "vilovecka". Det blev ändå 6 pass utspridda på 5 dagar och nästan 8 timmars cykling. Det som gör detta till vilovecka, eller rättare sagt en lugnare vecka är att intervallpassen varit färre än normalt och att de inte varit lika slitsamma som under en normal vecka. Det är en utmaning att kunna klämma in en lugnare återhämtningsvecka men ändå kunna tillgodogöra sig träningen under veckan. Tycker jag lyckades bra med det den här veckan. Samtidigt har jag fått stor variation på träningen. 2 pass på trainern varav 1 med Zwift och ett vanligt. 2 pass på crossen (till och från jobbet) och ett pass på MTBn. Dessutom fick jag till ett dubbelpass spinning på Gerdahallen. Så här års är det tack vare variationsmöjligheterna som jag kan bibehålla motivationen och glädjen i att träna.

Nästa vecka inleder en ny träningsperiod. Om allt går som jag vill kommer jag att öka intensiteten gradvis under fyra veckor för att sedan lägga in en ny "vilovecka" under vecka 7. Hur jag ska öka intensiteten vet jag inte. Får känna mig fram, men hårdare tänkte jag köra, framför allt under intervallpassen. Lite högre belastning, men framför allt tänkte jag lägga in fler och/eller längre intervaller. Dessutom ska jag försöka lägga in några 20or under de längre utomhuspassen. Men först börjar jag med vilodag imorgon och så tänkte jag göra ett nytt försök på Kompiskampen under kommande vecka medan benen fortfarande känns fräscha. Återkommer med rapport kring det försöket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar