Bildspel

...

fredag 22 januari 2016

Kompiskampen och punktering på trainern

Mina punkteringar på racern är lätträknade, brukar bli en per säsong. I år har jag redan fyllt min kvot trots att racern inte rullat en enda meter. I slutet av gårdagens trainerpass började helt plötsligt bakhjulet slira och jag insåg att det inte längre var någon luft i däcket. Däcket såg helt ut, så jag vet inte varför det blev hål på slangen.

Som sagt körde jag trainer igår och gjorde ett nytt försök på Kompiskampen. 330W noterade jag i november och var det jag skulle försöka överträffa. Gick ut och la mig runt 340W och lyckades hålla det i 5 minuter, sedan började cykeldatorn visa en allt lägre snitteffekt för varje minut som gick. Efter 10 minuter var jag nere på en snitteffekt på 337W och var orolig för att det skulle fortsätta nedåt de resterande 10 minuterna. Jag höll dock ihop det bra trots att känslan i benen var att det inte skulle gå. Snitteffekten gick ner lite, men tack vare en ökning den sista minuten kunde jag komma upp till 336W för de 20 minuterna.

Det var skönt att se att jag lyckades höja mig sedan november, men jag var inte helt nöjd ändå. Känslan var inte vad jag hade hoppats på och jag hade velat kunna ligga på en högre snittpuls. Nu var den flera slag lägre än i november och benen sa ifrån innan jag ens var i närheten av min maxpuls. Om man ser till W/kg hade jag också hoppats på bättre. 70,6kg visade badrumsvågen på morgonen och det är långt över 68 som jag vill ner till. Jag vet dock vad det beror på. Under den gångna helgen blev det nog ett litet för stort intag av sötsaker. Får skärpa mig på den punkten om jag ska nå mitt mål på 5W/kg. Då räcker det inte att öka med några få Watt, utan då måste även vikten ner. 68kg och 340W är ett realistiskt mål som jag hoppas uppnå innan det bär av till Mallorca och inomhussäsongen är slut.

Finhjulen på trainern. Lite oekonomiskt att köra med fräscha
tubdäck för 700kr på trainern.
Efter 20an körde jag dryg 15 minuter 30/15. Med trötta ben blev det inga effektsiffror att skryta om, men jag fick i alla fall jobba hårt och både hjärta och ben fick bra träning. Mitt i dessa intervaller fick jag pausa eftersom det inte var någon luft kvar i backdäcket. Jag pumpade upp däcket igen i förhoppning om att det bara var en pyspunka, men efter bara någon minut var det tomt igen. Istället för att leta upp en ny slang och hålla på och kränga av och på däcket, tog jag fram mitt Zipp bakhjul, pumpade upp däcket, satte på rätt snabbkoppling och avslutade mitt pass till ljudet av ett swischande högprofilshjul...oh vad jag längtar till att få använda dessa utomhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar