Bildspel

...

torsdag 1 december 2016

Lucka 1 - Lite tankar om 2017

Innan vi blickar framåt, tänkte jag först summera 2016. 

Ett fantastiskt cykelår för min del. Jag har rekordmånga timmar på cykeln, men det är inte bara kvantiteten som varit på topp utan även kvaliteten. Det har ju gått ganska bra för mig, men framför allt har jag haft kul. Det brukar förvisso hänga ihop. Allt började med en riktigt bra vinterträning utan några sjukdomsperioder. Sedan ett riktigt lyckat träningsläger på Mallis, där jag persade i de flesta stigningar. 

Tävlingssäsongen inleddes med ett landsvägslopp och en pallplats direkt. Sedan blev det mest MTB och många resultat jag var riktigt nöjd med, framför allt på långloppen. Inledningsvis hade jag målsättningen att etablera mig i top 10 i H30. Mot slutet av säsongen var jag besviken om jag inte stod på pallen. 

Cykelvasan blev också en lyckad tävling där jag nådde min målsättning om att bli top 100. På X-Cup blev det lite blandade resultat, men överlag nöjd med min insats.

Träningsmässigt blev 2016 ett bra år. Klubbträningarna var riktigt bra, mycket tack vare att många i klubben utvecklats positivt, vilket ger bra fart på träningarna. Jag hade mycket variation i träningarna. Blandade friskt mellan landsväg och MTB, men skulle gärna vilja haft lite fler timmar på MTBn i tuffare terräng. Racern hängde med till Kroatien och Österrike i somras, så där blev det ett antal mil. Alltid kul att cykla i omgivningar som är nya och bjuder på lite andra utmaningar än de skånska slätterna.


Så, hur ser nu 2017 års säsong ut?

Det blir fortsatt fokus på MTB och jag kommer satsa ännu mer på Långloppscupen. Ska försöka köra minst 6 deltävlingar. Nu är det H40 som gäller för min del. Det är lite tuffare konkurrens i H40 jämfört med H30, men mina målsättningar är desamma. Jag ska hålla till i topp 10 i klassen och bland de 40 bästa totalt. Cykelvasan kommer också vara ett av mina huvudmål och där siktar jag mot topp 50.

Kommer fortsatt att variera min träning, så det blir mycket landsväg även 2017. Förhoppningsvis några tävlingar också på landsväg och kanske till och med något formhöjande motionslopp. Det blir i alla fall ingen Vätternrundan 2017, men det vore kul att göra ett allvarligt försök på sub7 någon gång igen.


Men innan tävlingssäsongen sätter igång väntar 4 månader med vinterträning. Har gjort ett träningsschema som jag försöker följa. Tror att det kommer förbereda mig väl inför säsongen. Inga större förändringar jämfört med förra vintern förutom att jag ska försöka träna hårdare. Ett delmål med vinterträningen är att vara i form tills det är dags för träningsläger på Mallorca i början av april. Låter lite dumt att formtoppa sig för ett träningsläger, men det är inte riktigt det som det handlar om. Jag ser det mer som att jag vill vara i så bra form som möjligt för då blir det så mycket roligare att cykla på Mallis. Och roligt vill jag att det ska vara. Det är ju liksom därför jag håller på med sporten. 

Ett tufft träningspass en tisdagskväll i maj med klubbkompisarna kan vara hur kul som helst. Likaså en backträningsrunda på Hallandsåsen som avslutas med gofika. Även ett ensamt träningspass på torra och snabba stigar i skogen är kul. Men roligast är det att lyckas på tävlingar och att få uppleva känslan av att ha bra ben när det gäller som mest. Ska alltså försöka få till alla dessa saker under 2017. Då kommer 2017 bli ett bra år...åtminstone cykelmässig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar