Bildspel

...

måndag 5 december 2016

Lucka 5 - Familjepusslet

Familjen Grass består av 3 barn, 5, 6 och 9 år samt två heltidsarbetande föräldrar som båda är cyklister. Det är inte en helt lätt ekvation att få att gå ihop. Tiden räcker inte alltid till och det gäller att prioritera. Barnen, cyklingen och jobbet prioriteras oftast före hushållssysslorna och det är inte ovanligt att högen av ovikt tvätt växer till ett Hors Categorie berg. Bilarna är skitiga och trädgården behöver fortfarande städas efter höstens intåg. Garaget är belamrat med saker som ska slängas eller säljas och fönstren på ovanvåningen har inte putsats på jättelänge.

Även om barnen börjar bli större och klarar sig mer och mer själva så krävs det fortfarande en hel del planering och pusslande att få det att gå ihop med tex läxhjälp, hämtning och lämning på dagis och skjutsande till kalas, osv. Just nu har de inte så mycket fritidsaktiviteter som ska in i schemat på vardagarna, men det räcker med att det helt plötsligt är ett föräldramöte eller liknande, så ställer det stora krav på flexibilitet i familjepusslet.
Så här och mycket värre brukar det kunna se ut i vår soffa. Vi försöker numera låta tvätten ligga kvar i tvättstugan om vi inte tänkt vika den direkt. Annars blir soffan lätt till en plats för mellanförvaring.


Den här veckan är det Julkväll på dotterns fritidsavdelning på torsdag kväll. Därmed kan jag inte köra spinning på torsdag. Får ta det på tisdag kväll istället. Fast då ska jag ju upp till Stockholm över dagen. Hmm, får boka ett tidigt flyg hem och hoppas på att flygen är i tid. Ulrika får alltså både hämta och lämna på tisdag. Då får jag göra det idag istället och jobba lite längre någon annan dag, på onsdag kankse? Bara jag hinner hem innan UIrikas spinningpass. Hmm, undrar om jag hinner att cykelpendla på torsdag, Julkvällen börjar ju inte förrän kl 18. Fast, nu kom jag ju på att jag ska på kundmöte i Köpenhamn på torsdag, så det funkar ju inte. Men, då hinner jag kanske hem och köra ett trainerpass efter kundmötet och innan julkvällen istället och så cykelpendlar jag på fredag istället. Fast då blir det svår att hinna med att hämta på torsdag och även på fredag. Då får jag ju både hämta och lämna på onsdag istället, men det var ju den dagen jag skulle jobba lite längre. Och hur ska jag träna ikväll. Ulrika ska ut och cykla ikväll, så i så fall får det bli efter barnen gått och lagt sig. Men, vi skulle ju gå igenom julklappsinköpen ikväll, det vi inte hann med igår eftersom jag fastnade i badrumsrenoveringen.


Ja, det är inte alltid så lätt med familjepusslet, men trycker man bara tillräckligt hårt så passar bitarna ihop. Bilden kanske inte alltid stämmer med den på förpackningen, men viktigast är att alla bitarna är med, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar