Bildspel

...

fredag 9 december 2016

Lucka 9 - Vintersulorna på

Cykling är underbart, men myntet har sin baksida - allt underhåll och mekande. Skulle gärna vilja ha min egen mekaniker som fixade allt från tvätt till byte av lager. Eftersom jag ogillar att hålla på med cykeln när jag inte sitter på sadeln så skjuter jag gärna på underhållet. Det har kostat mig dyrt många gånger. På tävlingar till exempel, då kedjan gått sönder, vevarmen lossnat, växlarna strulat, bromsbeläggen slitits ut, osv, osv. Det kostar ju också ekonomiskt att strunta i underhållet. Ibland orkar jag inte tvätta kedjan, så jag slänger på en ny och ofta har jag låtit en gammal kedja suttit på för länge så att ett kassettbyte varit oundvikligt.

Ikväll tog jag tag i en sak som jag borde gjort för ett bra tag sedan, nämligen få på däck och bromsskivor på mina reservhjul, som jag tänkt ha på MTBn nu på vintern. Kors i taket, men jag lyckades kränga på däcken, fylla på med vätska, pumpa upp, montera bromsskivor och ny kassett på ca en halvtimme. Och antalet svordomar var rekordlågt. 

Nu kanske svordomarna kommer imorgon istället, när jag märker att det läcker från däcken, då jag tänkt provköra hjulen. Vi får se, jag hoppas i alla fall att jag lyckade få det tätt. Annars får jag väl fylla på med mer vätska och hoppas att det löser det. Att stoppa i slang tänker jag i alla fall inte göra.

Reservhjulen rustade med sulor för vintriga förhållande. Kör med Nobby Nic fram
och Rocket Ron back. Borde greppa bra även på leriga vinterstigar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar